De dag van het werkplezier? Yeah right…

De dag van het werkplezier? Yeah right…

“Practice what you preach” is waar wij in geloven. En lukt ons dat altijd? Nee, zeker niet. Daar zijn we heel eerlijk in. Wij kunnen heel goed onze klanten coachen om het beste uit zichzelf en uit het team te halen. Om zo de verbinding te versterken, ieders potentieel bewust en helder te krijgen, het werkplezier te vergroten en de teamsamenwerking te optimaliseren. Kijkend naar ons eigen team (we zijn met zijn drieën de oprichters van ons bureau), dan hebben we periodes dat we elkaar weten te vinden en echt aanvullend werken. Ieder vanuit natuurlijk talent én vanuit onze verschillen. En we hebben periodes dat we elkaar helemaal niet weten te vinden, dat er irritaties zijn die we niet altijd of op tijd naar elkaar uitspreken. Dat onze verschillen juist verwijdering brengen, dat we aannames doen en dat er ‘ruis’ op de lijn komt. Dat de verbinding op momenten helemaal zoek is, en we ieder onze eigen weg gaan. Wat een energie geeft het als we versterkend aan het werk zijn. En wat een energie kost het als we elkaar kwijt en zoekende zijn..

Het goede nieuws is dat we in staat zijn om op onszelf te reflecteren, op onze eigen invloed en op onze invloed in de dynamiek van onze samenwerking. Het goede nieuws is ook dat we alle drie bereid zijn om eigenaarschap te nemen. We staan er voor open om met elkaar in gesprek te gaan, ook al is dat soms later dan dat we hadden gewild. Zo leren we elkaar steeds beter kennen, en weten we ook steeds beter ‘wie welke gebruiksaanwijzing heeft’. In welke situatie dan ook. Heel belangrijk, in onze optiek.

Doordat we zelf deze ervaringen hebben, de fijne én de minder fijne, weten we ook heel goed wat onze klanten doormaken. En hoe lastig het is om steeds weer met de neuzen dezelfde kant op te staan. Verschillen juist te benutten. Wat ons betreft is er één heel essentieel element dat nogal eens wordt vergeten als we het hebben over werkplezier: het belang van tijd met en voor elkaar maken. Dan hebben we het niet tijd over tijd om operationele zaken met elkaar door te nemen. Of tijd om die to-do list af te vinken. Tijd om te klagen of te bespreken wat er allemaal niet goed is. We bedoelen tijd om echt even met en bij elkaar te zijn en van elkaar te weten wat er speelt. Tijd om naar elkaar te luisteren, te checken, te vragen naar andersmans zienswijze, met elkaar door te nemen wat er goed gaat, en te bespreken wat nog aandacht nodig heeft. Dát zijn de momenten van leren, over jezelf én over de ander.

Uit internationaal wetenschappelijk onderzoek blijkt dat meer dan 70 procent van de werknemers zich niet gelukkig voelt in de eigen werkomgeving, volgens het Nederlands kennisnetwerk Duurzame Inzetbaarheid. Waar dat aan zou kunnen liggen? Te lange dagen maken, te weinig pauze nemen, lunchen achter de computer, uitputtende deadlinedruk, geleefd worden door de agenda. Teams die beperkt op social media zijn, zijn gelukkiger, blijkt uit onderzoek. Er is dan meer ruimte voor sociaal contact. Lees er meer over in dit artikel over geluk en plezier op de werkvloer:

Klik hier voor: Artikel in de Intermediair over werkgeluk en -plezier

Rest ons nog om 1 vraag te stellen aan onze lezers: Hoe draag jij bij aan werkplezier?
Deel en inspireer ons en onze relaties door een mail te sturen naar info@bureauvanbetekenis.nl